Wie: DUO
Wat: Symposium
Waar: Den Haag
Wanneer: 15 december 2025
Op 15 december 2025 organiseert de afdeling Informatieproducten van DUO een symposium over het thema: onbenut talent bij onderwijsovergangen. Het symposium vindt van 14.00 tot 17.30 plaats in de Hoftoren, naast station Den Haag Centraal.
Niemand zal het belang van goed onderwijs ontkennen. Onderwijs is cruciaal voor zowel individuele ontwikkeling als maatschappelijke vooruitgang. Het stelt mensen in staat zelfstandig te functioneren, draagt bij aan economische ontwikkeling, bevordert sociale cohesie en geeft hoop en een toekomst.
Niet voor niets wordt alles op alles gezet om ervoor te zorgen dat er voldoende en goed opgeleide professionals voor de klas staan. Bovendien wordt gezorgd dat alle leerlingen dezelfde kansen krijgen, waardoor wordt voorkomen dat leerlingen met dezelfde talenten en capaciteiten niet dezelfde resultaten kunnen behalen.
Toch is de vraag of dat in alle gevallen lukt. Zijn er redenen om aan te nemen dat leerlingen buiten hun schuld om niet de opleiding doen die ze zouden kunnen? In een viertal bijdragen gaan we hier nader op in:
Koen Bel en Dani Zhu van de afdeling Informatieproducten laten zien dat er iets wonderlijks aan de hand is bij de schooladviezen in groep 8 van de basisschool. In 2017/2018 kregen jongens en meiden even vaak een havo of hoger advies, maar sindsdien krijgen meiden een lager schooladvies. Dit verschil is echter niet terug te zien in de toets-scores van de doorstroomtoets. Vervolgens zitten meiden vaker op havo- en vwo-niveau in de derde klas van het voortgezet onderwijs dan jongens.
Femke Hovinga van Scaliq legt uit dat verschillende factoren (zoals geslacht, geboortemaand en sociaal-economische status) de herkenning van begaafdheid van leerlingen door leerkrachten beïnvloeden. De bevindingen van haar onderzoek benadrukken de noodzaak van beleidsaanpassingen om gelijke kansen te waarborgen.
Iris Diepeveen en Linde van Dongen van de afdeling Informatieproducten wijzen ons erop dat nog steeds de doorstroom van het vo naar technische opleidingen op het mbo/ho verschilt tussen jongens en meiden. Een schrijnende conclusie als je bedenkt dat er al jaren een tekort is aan goed opgeleide technici. Heeft een slimme meid meer nodig om op haar toekomst voorbereid te zijn?
Elanor Kamans van de Hanzehogeschool reflecteert vanuit haar rol als lector talentontwikkeling op het thema. Ze geeft hierbij aan wat de voorwaarden zijn voor talentontwikkeling maar schetst ook het spanningsveld dat onvermijdelijk ontstaat tussen enerzijds de persoonlijke ontwikkeling van een leerling en anderzijds het rendementsdenken vanuit de maatschappij.
We sluiten het symposium af met een borrel waar je uiteraard met de andere genodigden nader van gedachten kunt wisselen. Wie interesse heeft in deelnemen kan een email sturen aan informatieproducten@duo.nl.