Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs: 6e notitie

De internationale, vakdidactische literatuur op het gebied van het reken-wiskundeonderwijs laat zien dat dit vak heel specifieke eisen stelt aan het onderwijs. Om dit internationale perspectief voor het voetlicht brengen is de werkgroep Wiskunde voor Morgen gestart met een serie notities. In deze notities worden toonaangevende internationale artikelen op het gebied van reken-wiskundedidactiek besproken. We verwachten dat deze serie ook informatief kan zijn voor degenen die al redelijk zijn ingevoerd in de internationale vakdidactische literatuur. Deze notities worden gepubliceerd op de website van de werkgroep Wiskunde voor Morgen, een gezamenlijke werkgroep van de NVvW en de NVORWO (https://www.rekenenwiskunde21.nl).

Eerder hebben we het uitkomen van de eerste vijf notities gemeld. Onlangs is een zesde notitie beschikbaar gekomen:
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr 6;

In deze bijdrage aan de serie worden drie artikelen van Paul Cobb en Erna Yackel besproken. De artikelen beschrijven een analysekader voor probleem-georiënteerd, interactief reken-wiskundeonderwijs. Dit analysekader omvat onder meer classroom social norms, sociomathematical norms en classroom mathematical practices. De artikelen geven bovendien aanwijzingen voor het vormgeven van interactief, probleem-georiënteerd, wiskundeonderwijs.
https://www.rekenenwiskunde21.nl/wp-content/uploads/2023/11/Een-internationaal-perspectief-6.pdf