Lezing & uitwisselingsactiviteit ‘Impactgedreven Onderwijs’

Op 5 april organiseert de VOR Hogeronderwijsdivisie een lezing & uitwisselingsactiviteit over ‘Impactgedreven Onderwijs’. Binnen universiteiten is steeds meer aandacht voor het genereren van impact in de maatschappij – niet alleen via onderzoek, maar ook via het onderwijs. Toch is er nog veel onduidelijk over wat er nodig is om impact te creëren op de maatschappij via onderwijs.

Datum en tijd: 5 april 2023 14:30 – 16:30, borrel en hapjes na afloop
Locatie en ruimte: Universiteit Utrecht, Langeveld gebouw (adres: Heidelberglaan 1, Utrecht) Evenementenruimte (op dezelfde verdieping als waar je het gebouw binnenkomt)
Aanmelden: https://forms.gle/DVaALLVZb5bT39qLA

Tijdens deze activiteit belichten vier sprekers dit onderwerp vanuit drie perspectieven:

  • ‘Ongedisciplineerd’ hoger onderwijs zonder disciplines te verliezen: In het hoger onderwijs is een beweging gaande van monodisciplinair onderwijs naar multi-, inter- en transdisiciplinariteit. Dit is ingegeven door de notie dat complexe vraagstukken vragen om meer dan één disciplinair perspectief. Echter, in het huidige discourse lijken niet de vraagstukken, maar multi-, inter- en transdisciplinariteit op zichzelf leidend te zijn geworden. Dr. Mayke Vereijken (Universiteit Utrecht) beargumenteert tijdens haar presentatie dat het onderwijs meer ruimte zou kunnen nemen om samen met studenten continu te bevragen welke disciplinaire perspectieven nodig zijn om een specifiek vraagstuk te begrijpen. Lees meer: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/07294360.2022.2156482.
  • Het leerlandschap van impact-gedreven onderwijs: prof. dr. Arwin van Buuren en Linda de Vreede (Erasmus Universiteit) presenteren ontwerpprincipes voor impactgedreven onderwijs op basis van resultaten uit het onderzoeksproject ‘impact at the core (EUR)’. Lees meer: https://www.eur.nl/en/impactatthecore.
  • Werk maken van transdisciplinair onderwijs: dr. ir. Klaasjan Visscher (Universiteit Twente) schetst een beeld van transdisciplinair onderwijs, deelt ervaringen uit de Transdisciplinaire Master-Insert ‘Shaping Responsible Futures’ (winnaar van de Nederlandse Hoger Onderwijs Premie 2022), en zet aan tot een dialoog. Lees meer: Transdisciplinary Master-Insert: extracurricular programme for UT students UTwente TMI.

Zie bijgaand een uitgebreidere beschrijving van de presentaties. Na de presentaties is er ruimte voor discussie en uitwisseling. De activiteit sluit af met een borrel en hapjes. Wij kijken uit naar jullie aanwezigheid! Meld je aan voor de activiteit via https://forms.gle/DVaALLVZb5bT39qLA

 

Namens de VOR-HO divisie
Perry den Brok
Max Kusters
Mayke Vereijken
Jannet Doppenberg
Migchiel van Diggelen
Sanne Daas